אתם נמצאים כאן : עמוד הבית » בילוי ופנאי » תערוכת עבודות יודאיקה רְתֻקוֹת כֶּסֶף – Chains of Silver

תערוכת עבודות יודאיקה רְתֻקוֹת כֶּסֶף – Chains of Silver

תערוכת עבודות יודאיקה רְתֻקוֹת כֶּסֶף – Chains of Silver

תערוכת עבודות יודאיקה של של האמנים מאוריצ'יו סמואל ויצחק לובטון תיפתח ב-1 באפריל במוזיאון היהלומים ברמת גן ותינעל ב-31.7. בתערוכה יוצגו חפצי פולחן וקודש ותשמישי קדושה של העם היהודי. אוצר התערוכה הוא יהודה כסיף. מנכ"ל מכון היהלומים, אלי אבידר: "זו תערוכה שונה מעט מהתערוכות הקודמות שהוצגו במוזיאון היהלומים. התערוכות הקודמות עסקו בעיקר ביהלומים ובתכשיטי יוקרה המהדרים את גופו של האדם. התערוכה הנוכחית עוסקת בתחום הידור הנפש"

מגדל. צילום אלכס קוצ'רנקו

מגדל. צילום אלכס קוצ'רנקו

תערוכת "רתוקות כסף", הינה תערוכה הלקוחה מתוך תיבת האוצרות הישראלית- יהודית. בתערוכה זו מציג מוזיאון היהלומים את תכשיטיו של הבית היהודי, את עדייו של החג היהודי ואת עיטוריו של עולם הנפש והאמונה היהודי, המעוצבים ככלי תשמיש ופולחן.

בתערוכה מובאים חפצי פולחן וקודש אשר ליוו את העם לכל אורך תקופת גלותו, תשמישי קדושה אשר הפכו את חגיו למעין מקדש מעט ואשר סייעו לו להתרומם מעל יום החולין הקשה וממרר הנפש.
כאשר נכנס היהודי לביתו ונשק למזוזה, כאשר עמד מול נרות השבת, כאשר קידש על היין, חגג את ליל הסדר או הניח בזהירות את אתרוגו, יצר היהודי מציאות קטנה של קדושה סביב עצמו. גם אם מציאות חייו הייתה קשה וגם אם היה חייב להסתיר את זהותו, חיפש ומצא דרכים בהם תשמישי הקודש יזכירו לו את אמונתו, את געגועיו לירושלים, את כיליון הנפש לבית המקדש ואת הכמיהה לעצמאות וחופש בארצו.

אמנות היודאיקה טומנת בחובה את עולם הקודש היהודי והיא קוראת למתבונן בה לגלות הלכות, נהגים ומנהגים שהבדילו את העם משכניו. חפצי היודאיקה שבתערוכה שונים מאלה המצויים במוזיאונים ובחנויות. חפצי יום-יום מודרניים, הופכים לפתע את עורם ומגלים פן נסתר ומרגש – פמוט, חנוכייה, כלי להבדלה.

אמני היודאיקה, מאוריצ'יו סמואל ויצחק לובטון, הפכו מתכת קרה לחוויה רוחנית ומרגשת ולעיתים קרובות גם מפתיעה, מסתורית ודורשת התעמקות.

אמנות היודאיקה הינה אמנות שבה האמן עוסק בתכנים יהודיים באמצעות שפה אמנותית כזו או אחרת. חלק חשוב של אמנות זו הוא בעצם הראיה של החפץ ובהנאה שראיה זו מסבה לצופה. לראיה מתוך הנאה אמורה להתלוות תחושה רוחנית של ביצוע פעולה דתית. מבחינה זו אולי אפשר לומר שאמני היודאיקה הם אלה
המסייעים ליהודי המאמין להדר במצוות.

אמנות היודאיקה המוצגת בתערוכה היא בבחינת הידור מצווה לפריטי פולחן רבים, אשר ניתן היה להשתמש בהם ולצאת ידי חובת המצווה גם אם לא היו נעשים כפריט אמנותי על יד הרכבת צורות, צבעים וחומרים לכלל יצירה הקוראת לנו לשוב ולעיין בה.

לגבי חלקן של עבודות היודאיקה, ניתן לחוש מיד את הקורים המחברים אותן למסורת היהודית. סמלים שונים (מנורה, חנוכייה, בית מקדש), דמויות היסטוריות מהעבר (משה, אהרון, דוד המלך), דמויות אופייניות (מכבי, לוחם יווני/רומאי), דמויות היסטוריות בנות המאה האחרונה (הרבי מלובביץ'), אתרים שונים (ירושלים, הכותל המערבי), אירועים אישיים (חתונה, ברית, בר מצווה), נוהגים דתיים (קידוש, הבדלה, הדלקת חנוכייה, סביבון, רעשן לפורים, צלחת פסח) או מנהגי יום-יום בבית היהודי (מזוזה, קופסת צדקה, נטילת ידיים) קושרים את העבודות לארון תשמישי הקודש היהודיים.

העבודות המיוחדות המוצגות בתערוכה הן אותן עבודות שממבט ראשון נעלם מהן ההקשר היהודי. מערכת השמש, אופנוע "גזעי" עם סירה, מכונית יוקרה עתיקה, אווירון על פי דגם של אחד מראשוני כלי הטיס, טנק או רכבת, אינם מזוהים דווקא עם העולם היהודי. נהפוך הוא. חלקם הגדול של חפצים אלה משמש כסמלים לתרבות חומרית הנתפסת כהיפוכה המוחלט של מסורת ובמיוחד של מסורת דתית. לכן מפתיע כל כך לגלות שכל אותם מכשירים המכונים על ידינו "מודרניים" ו"סמלי קידמה", מסתירים בקרביהם חפצי פולחן ותשמישי קדושה יהודיים.

מכונית. צילום אלכס קוצ'רנקו

מכונית. צילום אלכס קוצ'רנקו

התערוכה תהיה פתוחה בין ה-3.4 עד 31.7
כתובת מוזיאון היהלומים: ז'בוטינסקי 1 רמת גן.
שעות פתיחה: ימים א',ב',ד' בין השעות 10:00-16:00, בימי ג' בין השעות 10:00-18:00.
מחיר: מבוגר – 24 שקל, ילד/חייל/סטודנט/קשיש/נכה – 12 שקל, לקבוצות של מעל ל-10 אנשים תינתן הנחה של 50 אחוז.

כיתובים לתמונות מהתערוכה

חנוכייה מהודרת בדגם קיר בית כנסת תמונה מס' 2
במת בית כנסת ועליה ההיכל – ארון קודש המכיל מיניאטורות של ספרי קודש, רימונים וטס לספר תורה. בתי הנר בצורת כדים. בצידי החנוכייה שתי קופות צדקה. במת החנוכייה מכילה מנורת שבעת קנים, תבליט מניין מתפללים הנושאים תפילה לתקומת בית המקדש, בית נרות לשמש, שני סביבונים בצורת קוביות משחק, והמדרגה שבקדמת הבמה הופכת לפמוטי שבת.
עבודת יד המשלבת ריקוע בפטיש, חריטה, ניסור וצורפות עדינה. כסף שטרלינג 925.
אורך 30 ס"מ, רוחב 27 ס"מ, גובה 40 ס"מ.
צילום: אלכס קוצ'רנקו

חנוכיית גב – חג האורים תמונה מספר 1
במת החנוכייה מעוגלת בפינותיה, מעוטרת בעיטור מרוקע ובו הכיתוב "שְׁמוֹנָה יָמִים שָׁמְנוֹ נָתַן", ארבע רגלים מרוקעות תומכות בפינות הבמה אותה סובבת גדר מרוקעת ומנוסרת. על הבמה בתי נר עם מכסה המאפשר הדלקת נרות או פתילות. בגב החנוכייה תמונה מרכזית ובה הדלקת נרות החנוכה בבית יהודי, התמונה בנויה משתי שכבות מרוקעות המעניקות תחושת נפח. גב החנוכייה קעור כלפי הבמה ובחלקו העליון גג קמור מרוקע ומנוסר שמעליו מגן דוד.
עבודת יד, משלבת ריקוע וניסור. כסף שטרלינג 925.
אורך 20 ס"מ, רוחב 9.5 ס"מ, גובה 31 ס"מ.
צילום: אלכס קוצ'רנקו

מרצדס של שבת תמונה 4
דגם מכונית יוקרה MERCEDES BENZ 500 K ROADSTER (1936) אשר שימש את הקנצלר הגרמני בתקופת מלחמת העולם ה 2. השימוש בדגם זה כמוצר של יודאיקה מצביע על המנצחים למעשה של אותה מלחמה. בדגם המכונית כל תשמישי השבת המסורתיים:
כוס לקדוש, בית הבדלה ומסביבה ברכות ההבדלה.
מגדל בשמים המסתתר ברדיאטור הניתן להסרה.
בגלגלים הרזרביים פמוטי שבת
הרמזים החיצוניים היחידים להיות המכונית תשמיש יהודי הינם הלוחיות בחזית המכונית ובגב.
עבודת יד המשלבת ריקוע בפטיש, חריטה, ניסור וצורפות עדינה. כסף שטרלינג 925.
אורך 49 ס"מ, רוחב 18 ס"מ, גובה 13 ס"מ.
צילום: אלכס קוצ'רנקו

מגדל צדקה תמונה מספר 5
מגדל משושה בסגנון גותי. על כל פאה מרוקעים ומנוסרים חלונות. בראש המגדל שעון עם אותיות עבריות המזכיר "עת לצדקה", החלק התחתון מרוקע כיד, המעוטרת בפסוק " הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ, עֹמֶדֶת לָעַד." (תהילים קי"ב ג), בגגות המשולשים פיה לשלשל מטבעות ובחלק המרכזי כתר מלכות, פתח לשטרות.
עבודת יד המשלבת ריקוע בפטיש, חריטה, ניסור וצורפות עדינה. כסף שטרלינג 925. גובה 43.5 ס"מ, קוטר 23 ס"מ.
צילום: אלכס קוצ'רנקו

הדפס כתבה הדפס כתבה

פרסום תגובה

Scroll to top